Storytelling Pasakojimo meistrystė

Tai knyga, kuri moko kaip įtikinamai, įtraukiančiai, parduodančiai pasakoti. Tuo per daug nenustebinau, tiesa? O kaip jums mintis, kad šis kūrinys dar ir moko kaip gyventi, kad būtų verta pasakojimo? Bent aš tokio dvilypumo iš Storytelling Pasakojimo meistrystė visiškai nesitikėjau. Įsivaizdavau, kad tai greičiau bus patarimų rinkinys, kaip įdomiai pateikti tekstą ar TED scenos vertą kalbą. O čia daugybė skyrelių su vis nauja žmogaus gyvenimo istorija ir paslaptimi – trumpai suformuluota pagrindine žinute geram pasakojimui. 

Jei labai trumpai, tai iš knygos išmokau, kad pasakojant svarbiausia nuoširdumas, faktų susiejimas su asmenine ar kitų realių žmonių patirtimi, struktūra, glaustumas, konkretumas, aiški pagrindinė žinutė. Lyg ir nieko, kas galėtų per daug nustebinti. O kalbant apie gyvenimo pamokas, tai knyga labai akcentuoja kovą su sunkumais, kaip neišvengiamą bet kurios puikios istorijos dalį. O tai guodžia ir įkvepia!

Pasakotojų pamokos

Storytelling Pasakojimo meistrystė sudaryta iš penkių dalių. Kiekvienoje iš jų koncentruojamasi į istorijas turinčias skirtingus tikslus ir šiek tiek kitokius pasakotojus. Tai istorijos, kurios uždega vidinę ugnį, lavina ir moko, yra paprastos, įkvepia visuomeninius judėjimus bei motyvuoja kitus. Smagu, kad kiekvienas skyrius yra kartu ir mažytė vieno žmogaus gyvenimo istorija, kuri kartu tampa ir pasakojimo pamoka. Kas man mažiau patiko, kad knygoje visgi labiau orientuojamasi į verslą ir pardavimus. Tas žinoma nėra, kažkaip savaime blogai, tiesiog ta nuolat besikartojanti žinutė, kad geras pasakojimas padeda parduoti, pritraukti investicijas, išauginti verslą, nebuvo tai, kas man asmeniškai būtų buvę labai įdomu. Visa tai iliustruota daugeliui gerai žinomų verslo istorijų pavyzdžiais – Steve Jobs, Elon Musk ir kitų. Knygoje gana dažnai kartojasi tas pats motyvas – daugelis dabar sėkmės lydimų žmonių istorijų turėjo labai labai sunkų startą. Vėliau šie žmonės pavertė savo silpnybes stiprybėmis – nebijodami atsiverti ir pasakodami savo istorijas. 

Holivudo triukai ir popiežiaus patarimai

Man patiko, kad knygoje nėra pigių triukų, kaip paversti pasakojimą įdomiu. Iš esmės ji atskleidžia galbūt nepatogią tiesą – svarbiausia yra turėti ką papasakoti. Kitaip tariant, turinys kur kas svarbiau nei forma. Kitas mane pradžiuginęs akcentas buvo paaiškinimas, kad gerai kalbai reikia daug darbo. Aš galbūt buvau linkusi tikėti, kad žmonės arba turi gebėjimą pasakoti arba ne, tai Storytelling Pasakojimo meistrystė, pateikia pavyzdžių, kad aukštumų šioje srityje galima pasiekti ir atkakliu, niekam nematomu darbu. Pavyzdžiui Winston Churchill. Ar žinojote, kad savo kjarjeros pradžioje jis buvo visikškai ne koks pasakotojas? Arba vienas žymiausių pastorių JAV savo kalbas repetuoja po kelis šimtus kartų. O aplinkiniams tuo tarpu atrodo, kad ima ir natūraliai išlieja savo pasakojimą. 

Kalbant apie konkrečius patarimus, man labiausiai įsiminė popiežiaus Pranciškaus naudojama „trijų“ taisyklė. Tai reiškia suskirstyti bet kokį pasakojimą į tris esminius punktus. Būtent tiek žmonėms aiškiausia ir lengviausia įsiminti. O kitas patarimas – bet kokiame žodiniame ar rašytiniame pasakojime naudoti Pixar filmų struktūrą. Pasakoti apie pagrindinio veikėjo trūkumus, kovą ir galiausiai įveiktas kliūtis bei išmoktas gyvenimo pamokas. Tokių praktiškų patarimų knygoje yra ir daugiau. Visi jie patogiai sukonspektuoti knygos gale. 

Kodėl skaityti? Knyga įkvepia mokytis pasakojimo meistrystės puikiais tą padariusiųjų ir sukūrusių savo talentą tarsi iš nieko pavyzdžiais. Man patiko pagrindinė žinutė, kurią išskaičiau, tarp šios knygos puslapių. Svarbiausia yra turėti ką papasakoti, žinoti savo esminę gyvenimo žinutę ir tik tuomet visi kiti praktiški patarimai taps vertingi. O jų šioje knygoje tikrai nemažai. 

Kodėl neskaityti? Knyga galiausiai prailgo, istorijos ėmėsi kartotis, kaip ir pamokos. Daugelis jų iš esmės yra apie tai, kaip kažkas turėjo labai sunkią vaikystę ir savarankiško gyvenimo pradžią ir galiausiai jiems pasisekė. Bet ta sėkmė tokia labai amerikietiška – įkūrė verslą, praturtėjo, išgarsėjo. Man nelabai buvo artima pozicija, kad štai mokykitės pasakoti, nes gyvenime labai svarbu parduoti. 

Share: