
Tabakininkas puikiai iliustruoja, kaip asmeninės dramos, o tiksliau meilė gali tarsi nustumti viską kas vyksta aplinkui į šalį, bet aplink bręstantis blogis niekur nedingsta ir galiausiai visvien įsiveržia ir visa savo griaunančia jėga keičia žmonių gyvenimus.
Subtilumas
Pagrindinio veikėjo Franco Huchelio istorija papasakota labai subtiliai. Čia nėra nei daug nereikalingų žodžių, apsieita be tiesioginės kalbos, per daug nenagrinėjamas jausmų pasaulis. Jį atverti skaitytojui paliekama pačiam, mažų užuominų pagalba.
Francas yra paprastas kaimo vaikinas, kuris aplinkybėms susiklosčius iškeliauja į Vieną tapti tabakininko mokiniu. Iš pirmo žvilgsnio senasis tabakininkas kaip ir visa ketvirtojo dešimtmečio Viena nepasitinka jo per daug draugiškai. Franco namais tampa mažos tabako krautuvėlės sandėliukas, o kasdienybė – nesibaigiantis laikraščių skaitymas, nes pasak mokytojo, tai yra tai, be ko netampama tikru tabakininku.
Francas siunčia savo vienišai motinai atvirukus su trumpais kasdienybės fragmentų aprašymais, o ši atgal. Šis jų susirašinėjimas atskleidžiantis jų nebylų ir tvirtą ryšį man buvo viena gražiausių knygos dalių.
Netrukus po atvykimo Francas įsimyli, užmezga ryšį su pačiu profesoriumi Froidu, kuris knygoje yra tabako krautuvėlės lankytojas. Tiek su jo, tiek su tabakininko pagalba Francas mėgina suvokti pasaulį ir meilę, o knyga netrukus užsipildo subtiliais šių skirtingų vyrų pasvarstymais apie meilės paslapčių prigimtį.
Istorinis fonas
Svarbu paminėti, kad knygos veiksmas vyksta 1937-1938 m. Vienoje, prieš pat ir per nacių invaziją į Austriją. Nors iš pirmo žvilgsnio Tabakininkas neteikia didelės reikšmės istoriniams įvykiams, palengva knygoje jie įgauna vis didesnį svorį. Tabakininkas puikiai atskleidžia įtampą, susiskaldymą ir pasimetimą tarp Vienos gyventojų. “Pasaulis eina iš proto” dažnai kartoja knygos veikėjai ir to patvirtinimas vėlgi pridengtas tuo pačiu subtilumu, bet puikiai tai iliustruoja perteikdamas paprastų žmonių kasdienybę.
Kylant įtampai žmonėms reikėjo pasirinkti puses ir spręsti dilemą: likti ištikimiems savo moralinėms nuostatoms ar prisitaikyti prie naujos, nacizmo idėjų persmelktos visuomenės tvarkos. Tabakininko puslapiuose kuo puikiausiai atsispindi bręstancios holokausto tragedijos užuomazgos ir absurdas. Šių įvykių epicentre ikurdinant žydų tautybės profesorių Zigmundą Froidą.
Apie meilę ir brandą
Jei trumpam paliksime nuošalyje istorinių įvykių kontekstą, tuomet ši istorija apie jauno vyruko brandą ir transformaciją, kurią greičiausiai turi pereiti kiekvienas vyras. Ir ji dažniausiai neapsieina be nelaimingos meilės. Tabakininkas puikiai atskleidžia jauno žmogaus pokyčius, kuomet jis per kelis mėnesius nuo vaiko liūdnai sėdinčio traukinyje ir paliekančio namus tampa tvirtu, savo moralinėms nuostatoms ištikimu ir už savo veiksmus atsakomybę prisiimančiu vyru. Kaip knygoje apie šį procesą atvirauja pats Francas: “tik nesitikėjau, kad tai įvyks taip greit”. Turbūt tuometinių įvykių fone žmonės neturėjo galimybių bręsti lėtai ir švelniai, kaip dabar. Tuomet tai dažniausiai įvykdavo greitai ir skausmingai. Būtent apie tai man pasirodė Tabakininkas – gražiai, subtiliai, jaukiai ir liūdnai.
Kodėl skaityti? Jei mėgstate eilinių žmonių gyvenimo istorijas, vykstančias istoriniame antrojo pasaulinio karo fone. Patiks subtilių, lėtų pasakojimų mėgėjams – tokių, kur viskas daugiau nepasakyta, nei pasakyta. Skaitykite, jei smalsu, kaip galėjo gyventi ir kalbėti pagrindinio veikėjo draugas profesorius Zigmundas Froidas.
Kodėl neskaityti? Jei tikitės didelių įžvalgų apie gyvenimą ir meilę. Veikėjai čia tikroviški ir daugiausiai žino, kad nieko nežino. Nepatiks, jei tikitės gilių charakterių ir netikėtų siužeto vingių.